Pavel Němec
Aktualizováno: 10.07. 2017
Slovensko - Jasná, Chopok 2006

Účastníci: Já, David, Peťa.

Po roce opět návrat na Slovensko. Tentokrát jsme vybrali Nízké Tatry - středisko Jasná (Chopok), hlavně proto, že jsme tu kromě Peti ještě nelyžovali. Termín jsme volili narychlo, hlavně kvůli nástupu Peti do zaměstnání. Místo ubytování - Pavčina Lehota, obec hned před vstupem do Demänovskej doliny. Ubytování jsem hledal na stránkách obce, z oslovených kontaktů se mi ozvali 4 lidé, z toho většina až po několika (5) dnech.

Den 1. - neděle 12.2. Po brzkém obědě odjíždím z Rašovic směr Brno, kde kupuji vázání na nové lyže, které pro změnu mám vyhlédnuté v Olomouci. Co by člověk neudělal kvůli novým lyžím a další tisícikorunové slevě. Ve 13 hodin už mám namontované vázání, kolem 2. odjíždíme společně všichni jedním autem na Slovensko. Přijíždíme do Pavčinej Lehoty před 7. hodinou, ubytováváme se, dáváme si první večeři.
Den 2. 1. den lyžování
Vstáváme v 7 ráno, snídáme a vaříme čaje do termosek, ještě nějaká svačinka a po 8 už vyjíždíme z Pavčinej Lehoty na asi 12 km vzdálené parkoviště u hotelu Grand. Parkoviště je placené (150 Sk). Kousek výš kupujeme permanentky na 5 dní a 4 sedačkou Otupné-Lůková vyrážíme na svahy. Od 1500 m.n.m. je oblačno (mlha) a není vidět dobře před sebe. První jízdy odbýváme na upraveném, asi 5 cm nového sněhu poprášeném svahu. Prvních 5 jízd bylo super, jezdili jsme sjezdovku Majstrovská a zkusili Pretěkárskou. Mezi 10. - 11. jsme se rozhodli kvůli frontám zkusit přejet na Zahrádky, což se později ukázalo jako špatná volba. Vystáli jsme jednu frontu na 6 sedačku, jeli jsme zvlášť, já jel se 2 maďarkami a nějakými rusy na kryté sedačce a myslím, že bych na hoře nadýchal. Nechápu, jak mohli později sjet dolů. Fronta na šestce byla tak na 20 minut, což jsme zavrhli a dali jsme pár jízd na pomě Záhradky. Nakonec jsme vystáli šílenou frontu, kde se snažilo 20 lidí vedle sebe natlačit do prostoru širokého metr a půl a vyjeli na Priehybu a odtud na naši 4 sedačku Jasná-Luková, kde jsme vzali za vděk frontami do 10 minut. Terén byl náročný, hlavně kvůli vyhrnutému sněhu, který napadl přes noc. Celkem jsme dali 20 jízd, velkou část na černé sjezdovce Majstrovská. Návrat domů kolem 4. odpoledne, večeře a hlavně příprava svačiny na zítřek. Večer jsme završili u vína, spát se šlo brzy.
Den 3. 2. den lyžování
Ráno jako včera, akorát mě a Peťu boleli lýtka. Nechápu, nikdy jsem takový problém neměl. tentokrát jsme ještě před 8. vyrazili na parkoviště pod vlekem Biela púť, které je stejně jako parkoviště u Zahrádky zdarma. Vyšli jsme pár desítek metrů k pomě, kde jsme vyladili výstroj a počkali na zahájení provozu. Bolesti nohou se naštěstí ztratily a nám nic nebránilo narýsovat svou stopu do neporušené a upravené trati na Majstrovké. Hned při druhé jízdě jsem se dočkal nepříjemného prvenství - prvním naším pádem, kdy jsem v plné rychlosti krojil oblouk přes hranu kopce, za níž se schovala rýha od rolby. Jízda po jedné lyži mi moc nešla, skončil jsem naštěstí jen sklouznutím po boku, kdy se mi neustále dařilo hranit a brzdit. Počasí opět nebylo ideální, ale mraky se přeci jenom více trhali a nahoře nebyla mlha. Prvních 5 jízd bylo zcela bez komplikací, pak se již začínala tvořit fronta na vlek a čekání se blížilo k 10 minutám. Po obědě byl svah už opět totálně rozježděný, což nám kromě fyzičky nedělalo problémy. Navíc odpoledne začaly horní stanici lanovky zahalovat opět oblaka a mlha já jsem zvyšoval skóre svých pádů na 2, když jsem po plánovaném skoku dopadl na muldu, na které mi vypla lyže. Pád byl opět kontrolovaný a i poslední během celého týdenního lyžování. Po 20 jízdách, ještě před 4. jsme vyrazili domů na večeři a pak do Liptovského Mikuláše do Tatralandie. Doufali jsme, že nám teplá voda napraví namožené svaly, bohužel jsme byli spíše zhnuseni velkým počtem návštěvníků. V bazénech bylo prostě přepolákováno. Dalším neduhem je neschopnost personálu zajistit dodržování přezouvání u vstupů, velká část lidí se obouvala už u skříněk nebo v převlékacích bexech, kterých je tu také pomálu. Na chůzi bosky je tu špinavá zem od bot, v ponožkách je tu mokro, takže je nutné přemýšlet o přezůvkách, které jsme neměli. V Tatralandii jsme strávili něco přes hodinu z našeho 3 hodinového kreditu a odcházeli jsme z rozporuplnými myšlenkami.
Den 4. 3. den lyžování
Ráno nás přivítalo jasnou oblohou. Odjezd zase před 8. na parkoviště u Biele púti. Nahoru jsme vyjeli mezi prvními a začali si užívat asi nejlepšího dne celého výletu. Prvních 5 jízd skoro bez front bylo jistotou. Kvůli jasnému počasí bylo chladněji a sníh byl o poznání rychlejší. Pod upraveným povrchem se schovával tvrdý podklad. Cestou nahoru na sedačce je vidět, jak se přes hřeben od jihu postupně nasouvají mračna. Naštěstí tento den ještě počasí neovlivní. V poledne jsme posvačili (zase jsem se v duchu rozčiloval nad bezohledností kuřáků). Odpoledne, i když zůstávala jasná obloha a skvělý výhled, začal foukat silný vítr nad konečnou pomy (Jasná - Luková), který smetal sníh ze sjezdovky až na ledové plotny. Výstup ze 4 sedačky byl obtížný a hlavně prknaři dost padali na ledu u výjezdu. (důvodem je taky nedisciplinovanost až bezohlednost lyžařů i prknařů, kteří si upravují výstroj 5 metrů od výstupu z lanovky a zúží místo pro projetí na minimum) Odpoledne začala být dole, kde nefoukal vítr opět rozježděná, ale tento den byl i tak asi nejlepší. Končíme po 22 jízdách, těsně před 4., nahoře už fouká silný vítr.
Den 5.

4. den lyžování
Ráno vyjíždíme jako obvykle, na parkovišti Zahrádky se dozvídáme, že lanovky jsou kvůli větru na vrchu sjezdovek uzavřené. Volíme proto výjezd autem co nejblíže ke stanici lanovky Jasná - Luková. Zůstáváme na placeném parkovišti (150 Sk) a divíme se, kolik řidičů z ČR a Rusů nerespektuje zákaz a autem jede dalších asi 50m přímo pod vlek. Já být provozovatel, tak si takové přestupky ohlídám a nechám dobře zaplatit. Ještě před půl 9. se připojujeme ke skupině trénujících sjezdařů a jezdíme asi 5 jízd na pomě souběžně s 4 sedačkou. Dole je bezvětří, nahoře fouká vítr s rychlostí k 80km/h. Fronta na pomě narůstá a proto přejíždíme na Zahrádky, kde jede 6 sedačka a pomy. Jezdíme několik jízd na Slalomovom svahu (Zahrádky - Priehyba) až než v poledne zapínají 4 sedačky. Vracíme se tedy na naši oblíbenou Majstrovskou, kde přes silný vítr a hnaný sníh zůstáváme až do poslední 19. jízdy. Terén byl tento den výrazně pomalejší, měl jsem pocit, hlavně ráno, že se mi lepí lyže ke svahu. Odpoledne byl svah jako vždy náležitě rozježděn.

Den 6. - pátek 18.3. 5. den lyžování, odjezd
Tradičně vyrážíme z penzionu před 8 ráno a dojíždíme až na parkoviště pod vlekem Biela púť. Pomou jedeme k naší 4 sedačce Jasná-Luková. Je těsně kolem nuly, nahoře fouká, vleky naštěstí jedou a sjezdovky jsou zcela prázdné. První 3 jízdy byly super, sníh je trochu rychlejší než včera. Od rána začíná čím dál víc sněžit. Do asi 10. hodiny nejsou na 4 sedačce fronty, které by stáli za zmínku. Od 5. jízdy se tvoří fronta tak na 5 minut, lidí přibývá. Počasí se zhoršuje. Když jedeme po 7. nahoru, ještě mluvíme o dalších 2-3 jízdách, než pojedeme domů, dole však zjišťujeme, že kvůli již hustému sněžení a větru vypínají lanovku. Jedeme tedy před 11. na parkoviště a do penzionu.
Po krátkém obědě nakládáme věci do auta a odjíždíme za kalamitního počasí asi v poledne hodinou domů. Za Rožumberokom kupujeme ve výrobně nějaké sýry a domácí máslo. Cestou trávíme půl hodiny v koloně mezi Rožumberokom a městem Kraľovany. Havárie 2 os. aut, jeden je s Ostravskou SPZ, stojí tu i Pražák. Česká klasika i na Slovensku. Ještě před Martinem stojí v protisměru auta kvůli lavině sněhu přes půl cesty, ale my jedeme dál. Příjezd do Olomouce je bez dalších komplikací kolem půl šesté, cesta do Rašovic taky.

Pokud mohu mluvit za všechny, tak Chopok je super středisko. Během naší návštěvy jsem zaznamenal několik neduhů. Prvním jsou Poláci, druhým lyžaři z bývalého SSSR a třetím ne vždy ideální počasí. Únor je období jarních prázdnin v Polsku a na Chopoku (a asi i na Rače) to je poznat. I doprovodné programy jsou v polštině, což vzhledem k mému názoru na lyžaře z Polska, ještě více otravovalo. I naše ubytovatelka říkala, že Polák je diagnóza, ale nosí peníze. Při lyžování jsme se soustředili na sjezdovku Majstrovská, na které jsme odjezdili většinu jízd. Hlavním důvodem, proč jsme neprojeli všechny tratě, byly dlouhé fronty na Zahrádkách. Ráno nám bylo líto nevyužít nádherného povrchu na Majstrovké, později už byl na Zahrádkách nával.

Několik fotek z Chopoku

lyze.jpg ( 800x600, 117,7 kB )  spravodliva.jpg ( 800x600, 37,0 kB )  fronty.jpg ( 800x600, 88,6 kB )
Naše prkýnka. Horní úsek Spravodlivé.
Úplně ráno byly sjezdovky liduprázdné.
I toto někdo považuje za způsob lyžování.
Fronty rusů na Zahrádkách.
 panorama.jpg ( 1223x600, 140,0 kB )
Pohled dolů směrem na Bielů púť .