Pavel Němec
Aktualizováno: 10.07. 2017
Chorvatska 2003 - od Istrie po Dubrovník

Účastníci: Já, Jana, Martin, Katka a Patrik.

Dovolenou v Chorvatsku jsme naplánovali s Martinem, který často jezdí i třeba jen na víkend do kempu v Poreči. Protože bylo v autech dost místa, mohli jsme vzít s sebou i Patrika, který neměl na prázdniny program. Cestu jsme moc neplánovali, jisté bylo pouze to, že pojedeme do kempu v Poreči, tam se nějakou dobu zdržíme a pak pojedeme jinam. Jistá nebyla ani přesná délka pobytu. Vše jsme nechávali na náladě.

Den 1. - středa 16.7. Odjíždíme z domu kolem půlnoci vyzvednout Patrika do Lysovic. Ve 2 ráno máme sraz s Martinem a Katkou v Brně u Tesca, kde kupujeme zásoby. Kolem 4. ráno vyrážíme směr Rakousko. Ještě u nás kupujeme Rakouské dálniční známky a přes Vídeň jedeme po dálnici do Klagenfurtu, kde jdeme omrknout minimundus . V 11:30 už odjíždíme směrem na hranice se Slovinskem. V poledne, stále v Rakousku - pár km před přechodem Loiblpass, zastavujeme u cesty a jdeme k vodopádům v soutěsce Tscheppaschlucht , které jsou jen pár kroků od silnice. Na Slovinsku Martinovu Lancii potkal defekt, který jsme si nechali opravit ve zdejším pneuservisu. Cena byla srovnatelná s ČR. Kolem páté přijíždíme do Poreče do kempu Bijela Uvala, kde se setkáváme s Martinovými rodiči. Stavíme stany, 1. koupání. Jsme příjemně překvapeni teplotou vody.
Den 2. - 5.

Slunění, koupání, potápění v okolí kempu, výlet do města Poreč.

Den 6. - pondělí 21.7. Brzy ráno vstáváme, balíme věci a po osmé odjíždíme z kempu. Přes Istrii jedem do Rieky a po pobřežní magistrále stále na jih. Kromě malých zastávek jedeme přímo až do Primoštenu (kousek na jih od Šibeniku), kde plánujeme v kempu 1 noc přespat. Do kempu přijíždíme navečer. Vzhledem ke krátkému plánovanému pobytu nerozděláváme stany, budem spát pod širákem. Koupeme se a na kamenité pláži večeříme při západu slunce.
Den 7. - úterý 22.7.

Vstáváme na pláži, balíme věci do aut a rozdělujeme se na 2 skupiny. Já, Jana a Patrik jedeme zpět na sever do Šibeniku a pak do městečka Skradin, kde necháváme auto a kupujeme si lístky pro vstup do NP Slapovi Krke. V 10:30 už na palubě lodi vyplouváme po řece směrem ke známým vodopádům. Lístky se kontrolují, až když vystupujeme z lodi a přicházíme k vodopádům. Vodopády jsou nádherné, voda je čistá a příjemně teplá. Koupeme se přímo pod vodopády, sprchujeme se v menších. Sladká voda je po té mořské příjemnou změnou. Ve 14:30 už zase sedíme na lodi zpět do Skradinu. Autem jedeme zpět do Primoštenu, kde se setkáváme s Martinem a Katkou, kteří strávili den ve městě. Společně vyrážíme po pobřežní magistrále dál na jih a po zastávce ve Splitu přijíždíme po 7. odpoledne do letoviska Makarská. Zastavujeme ve městě a jdeme na procházku kolem moře. (V Makarské jsem koupil asi nejlepší zmrzlinu z celého Chorvatska.) Už za tmy odjíždíme na Dubrovník. Projíždíme kousek pobřeží náležející Bosně a Hercegovině a asi 40 minut cesty před Dubrovníkem zaleháme na zastrčeném parkovišti u jakéhosi arboreta.

Den 8. - středa 23.7.

Budíme se hned s východem slunce, celou noc nás "žraly" jakési mušky. Fotíme se u mohutných stromů a vyrážíme do Dubrovníku. Parkování brzy ráno není problém, v 7 ráno se už procházíme prázdnými ulicemi historického města. Procházíme si celé historické jádro, dáváme si kávu. Čekáme, až v 9 ráno otevřou vstup na hradby. Prohlídkou po hradbách trávíme necelé 2 hodiny. Vracíme se pomalu k autu a vyrážíme severně na poloostrov Pelješac do Orebiče. Kolem 2. hodiny přijíždíme do Orebiče a nacházíme kemp asi 3 km za městem. Česká cestovka tu má volné postavené a vybavené stany. Cena je lepší než kdybychom platili vše přímo chorvatům. Domlouváme se se zástupcem cestovky a ubytováváme se v jejich stanu. Po dlouhé době strávené v autě odpočíváme na pláži.

Den 9. a 10 . Koupání na pláži u kempu, potápění. Výlet pěšky do Orebiče, výlet na Korčulu.
Den 11. - sobota 26.7. Odpoledne kolem půl třetí odjíždíme z kempu. Jedeme na sever, kolem páté hodiny opouštíme poloostrov Pelješac. Kolem půl osmé jsme už v Makarské. Tentokrát si procházíme pláž a historické centrum, kolem 10 hodiny si na pláži uleháme do spacáků.
Den 12. - neděle 27.7. Vstáváme brzy ráno, snad ve 4 hodiny jsme už na cestě. Jedeme po pobřeží až do městečka Bolni Brela, pak odbočujeme doprava na cestu do vnitrozemí. U Plitvických jezer se rozdělujeme, Martin s Katkou pokračují dál do Rakouska do minimundusu. My v 10 hodin dopoledne parkujeme na spodním parkovišti č. 1 u Plitvických jezer. Na kreditku kupuji vstupenky, cena vychází něco kolem 400Kč na osobu. Ze začátku jsme unešeni krásou přírody a tyrkisovou barvou vody. Nakonec po 5 hodinách chůze jsme celkem utahaní z vedra. Kolem půl čtvrté odjíždíme nejkratší cestou přes Maribor, Gratz a Vídeň domů.
Den 13. - pondělí 28.7. Kolem půlnoci přejíždíme hranice v Mikulově, po jedné ráno už vysazujeme Patrika doma a míříme do Rašovic.

Až na únavné celodenní cestování v autě považuji dovolenou za více než vydařenou. Projeli jsme téměř celé pobřeží a navštívili hodně zajímavých míst. Zajímavé bylo zjištění o teplotě vody. Čím jižněji jsme se dostávali, tím byla voda studenějši. Na Istrii v Poreči dosahovala teplota k 27°C, směrem na jih se teplota snižovala. Taky jsem se ujistil, že moře v Chorvatsku už není to, co bývalo. Oproti vzpomínkám z dětství je už pobřeží u pláží téměř bez života, nepočítam-li sem tam rybku, ježovky nebo sumíše. Docela jsme se těšili na NP Plitvická jezera, ale nakonec hodnotím líp NP Slapovi Krke. Na Plitvičkách můžete chodit i 10 hodin, ale nakonec je člověk celkem unavený a všechny jezera a vodopády už vypadají stejně. Chybí tu něco jako koupání na řece Krka. Plavbu lodí jsme si užili v obou parcích. Vstupné do NP Slapovi Krke bylo asi za polovinu co do Plitviček.

Několik fotek z Chorvatska(Nikon Coolpix 4300 - 310 fotek v rozlišení 4 MPix)

klagenfurt1.jpg ( 600x800, 161,0 kB )  klagenfurt2.jpg ( 600x800, 141,7 kB )  defekt.jpg ( 800x600, 141,6 kB )
Vodopád v soutěsce Tscheppaschlucht,
kousek před Rakousko-Slovinskými hranicemi.
Martin s Katkou u vodopádu. Martin mění kolo po defektu na Slovinské dálnici.
 porec1.jpg ( 800x600, 89,4 kB )  porec2.jpg ( 800x600, 219,6 kB )  porec3.jpg ( 600x800, 101,4 kB )
Západ slunce v kempu v Poreči. Kemp v Poreči.
V popředí jsou 3 naše stany.
Jana se chystá na "šnorchlování".
 kornati.jpg ( 1024x500, 95,3 kB )  primosten1.jpg ( 800x600, 157,0 kB )  primosten2.jpg ( 800x600, 112,0 kB )
Pohled na souostroví Kornati z pobřežní magistrály. Probouzíme se v kempu v Primoštenu. Moře z kempu v Primoštenu.
 krke1.jpg ( 800x600, 171,7 kB )  krke2.jpg ( 800x600, 191,1 kB )  krke3.jpg ( 800x600, 177,9 kB )
Koupání v NP Slapovi Krke. Vodopády v NP Slapovi Krke. Já s Janou u vodopádů.
 arboretum.jpg ( 800x600, 189,1 kB )  dubrovnik1.jpg ( 800x600, 124,8 kB )  dubrovnik2.jpg ( 800x600, 159,8 kB )
Strom v arboretu kousek po pobřeží
na sever od Dubrovníku.
Prázdná raní ulice v Dubrovníku (7:20). Dubrovník z hradeb.
 dubrovnik3.jpg ( 1298x495, 156,1 kB )  dubrovnik4.jpg ( 600x800, 103,1 kB )  orebic1.jpg ( 800x600, 176,3 kB )
Dubrovník z přístavu. Jana, Katka a Patrik na hradbách v Dubrovníku. Náš stan v kempu za Orebičem.
 orebic2.jpg ( 800x600, 163,8 kB )  orebic3.jpg ( 800x600, 96,9 kB )  orebic4.jpg ( 1431x500, 79,2 kB )
Jana, já, Katka a Martin na pláži v kempu v Orebiči. Pohled na ostov Korčula. Ostrov Korčula a malé ostrůvky mezi Korčulou a Pelješacem.
Orebič je na pobřeží zcela vpravo.
 korcula.jpg ( 800x600, 121,3 kB )  plitvice1.jpg ( 800x600, 200,9 kB )  plitvice2.jpg ( 800x600, 205,3 kB )
Pohled na staré město Korčula na stejnojmenném ostrově.
Foceno při západu slunce z trajektu.
Plitvická jezera. Pohled po vstupu od parkoviště. Plitvická jezera - asi jeden z nejvyšších
zdejších vodopádů.
 plitvice3.jpg ( 600x800, 154,3 kB )  plitvice4.jpg ( 800x600, 211,7 kB )  plitvice5.jpg ( 800x600, 196,4 kB )
Nádherně čistá sladká voda v NP Plitvická jezera. Patrik, Jana a já na vyhlídce v NP Plitvická jezera. Plitvická jezera - voda má modrozelnou barvu,