Pavel Němec
Aktualizováno: 10.07. 2017
Slovensko - Malá Fatra 2004

Účastníci: Já, Jana, David, Peťa, Pavel, Lucka.

Sraz máme v Olomouci, jedeme 2 auty přes Rožnov pod Radhoštěm, pak Bumbálku (hranice projíždíme kolem půl jedné) a Makov na Žilinu, dále k cíli do obce Terchová.
Přijíždíme do Terchové, kde se chceme ubytovat. Procházíme se kolem cesty do Vrátné doliny, po několika nezdarech nás posílají do sousední obce Vyšné Kamence, kde se v půl čtvrté ubytováváme v pensionu Nicol . Po seznámení se s pensionem vyrážíme zpět do Terchové, k nerezové soše Jánošíka udělat ještě pár fotek a trochu se po cestě protáhnout. Od jihu (od Vrátné doliny) se rýsuje pořádné bouřkové mračno. Po šesté už večeříme v pensionu a připravujeme plány na další den.

Den 1. - pátek 11.6.

Příjezd do Těrchové.
Hledáme ubytování, nakonec končíme v sousedních Vyšných Kamencoch. Po vybalení, se vracíme do Terchové na parkoviště pod sochu Jánošíka. Lezeme nahoru k soše, fotíme se a procházíme střed Terchové. Vracíme se zpět do pensionu.

Den 2.

Ráno nás vítají kopce zahalené v oblacích, sahajících až skoro do údolí. Upravujeme plány na dnešní výlet, připravujeme si výbavu, nikam nespěcháme. V 10:15 vycházíme z parkoviště u hotelu Diery. Ze začátku jdeme nenáročným terénem, spíše po louce kolem potoka až říčky. Po asi 15 minutách už začíná být cesta zajímavější. Vcházíme do soutěsky a procházíme podobným terénem jako v soutěskách Slovenského ráje. Asi v půli cesty soutěskou začíná pršet. Oblékáme pláštěnky nebo bundy. Když v 11:20 přicházíme na louku s chalupou, je už po dešti. Dolné Diery máme za sebou, čekají nás Horné. I když jsme měli pláštěnky, jsme mokří od potu. Chtělo by to asi nějakou bundu s prodyšnou membránou. U chatky svačíme a vracíme se zpět na cestu směrem Horné Diery. Terén je tentokrát strmější a soutěska členitější. Potok je díky nedávnému dešti pěkně živý. Po mostcích a žebřících přicházíme kolem vody k horní části, která se postupně rozšiřuje, až končí v sedle Medzirozsutce (13:20). Je chladno, oblékáme se a po krátké pauze míříme na Malý Rozsutec, který se s Velkým Rozsutcem zcela odlišuje od "hladkých" křivek hlavního hřebene. Výstup nám v jednom místě komplikuje nedávný déšť, stezka vede kousek přímo nad hlubokou roklí, po úzkém kamenném chodníku. Kámen je mokrý a podrážka na něm nedrží. Naštěstí se můžeme jistit řetězy. Jeden úsek je třeba po strmé plotně s převýšením kolem 6 metrů vyšplhat, za co jsme odměněni krásným výhledem. Před 2. hodinou už slézáme z Rozsutce druhou stranou po suťovém chodníku dolů do lesa. Po asi půlhodině už je cesta klidná, nakonec v 15:30 vycházíme na louku a krásnou horskou krajinou míříme kolem několika stavení zpátky na parkoviště. Kolem půl páté přijíždíme zpět do pensionu.

Rozpis trasy:
Autem Biely Potok hotel Diery - po modré Dolné Diery - rozcestník Horné Diery - Horné Diery - sedlo Medzirozsutce - po zelené Malý Rozsutec - Podrozsutec - hotel Diery.

Den 3.

Na neděli jsme si naplánovali relax. Vyrážíme ráno do obce Šútovo na jižní straně Malé Fatry. Necháváme auta na parkovišti a údolím po široké cestě jdeme k Šútovskému vodopádu. Cesta je zcela nenáročná, délka trasy k vodopádu něco kolem 5km. Přicházíme k vodopádu, fotíme se a jdeme stejnou cestou kolem říčky zpět k autům.
Auty se vydáváme přes Martin, Vrůtky, Žilinu do lázní Rajecké Teplice. Přijíždíme od severu kolem venkovních koupališť až do středu města, kde necháváme na placeném parkovišti auta. Jdeme do Lázeňského domu Aphrodite, kupujeme si lístky (350Sk/2hod). Vstupní vestibul je velkolepý, z obsluhy mám dojem, že je zvyklá na "lepší" klientelu. Pak vyrážíme prozkoumat okolí. Obcházíme jezírko, přes cestu jdeme do Aphrodite, kolem kterého vede odpočinková trasa. Máme ještě dost času dát si zmrzlinu a pití. Vracíme se do Aphrodité. Vnitřek je zasvěcen relaxaci v překrásném interiéru za dodržovaného klidu. Není tu klasický bazén na plavání, ale pouze 2 bazénky. Jeden s 38°C teplou vodou určený pro relax, ve druhém se dá omezeně zaplavat. Sauny, masáže a jiné procedůry jsme nenavštívili. Po 2 hodinách pobytu odcházíme na parkoviště a odjíždíme směr Žilina. Pavel, Lucka, David a Peťa se ještě zastavují v Žilině, my s Janou míříme do pensionu.

Lázeňský dům Aphrodité hlídá celkový počet návštěvníků v prostorách bazénů. Nám se tedy stalo, že jsme museli čekat až na další termín, navíc časy vstupů jsou pevně stanoveny. Některé informace naleznete zde, doufám, že tento odkaz bude dlouhodobě funkční.

Rozpis trasy:
Autem Zazrivá - Párnica - Kraľovany - Šútovo.
Po modré k Šůtovskému vodopádu, stejnou cestou zpět.
Autem do Rájeckých Teplic - Lázně - přes Žilinu zpět.

Den 4.

Vstáváme, balíme, odjíždíme k chatě Vrátná, kde necháváme auto. Kupujeme si pohledy a zjišťujeme, že lanovka (kterou jsme neplánovali použít) není v provozu (je 10hodin). Naším 1. cílem je zdolat kopec a vystoupit do Snílovského sedla. Začátek trasy jdeme v serpentýnách lesem. Spodní část dává tušit, že se při výstupu zapotíme. Po necelé hodince chůze vycházíme na louku pod lanovkou. Otevírá se nám nádherný výhled do Vrátné doliny a na hřeben, po kterém snad dneska půjdeme. O co je stoupání po louce přímější, o to je i strmější. Pomalu tedy stoupáme po prudkém svahu vzhůru do sedla, kde konečně pět minut před polednem usedáme na lavičky u vrchní stanice lanovky. Vystoupali jsme tedy s přestávkami za 2 hodiny ze 750 do 1520 metrů. Dáváme si svačinu, odpočíváme a plánujeme. Nabízí se nám možnost změnit plán a vyšlápnout si ještě na Velký Kriváň. Rozhodujeme se pokořit tento nejvyšší vrcholek Malé Fatry. Po mnohem mírnějším chodníku vystupujeme na Kriváň. Cesta od stanice lanovky nám sem trvá něco přes půl hodinky, je 13:10. Je zde nádherný výhled, Terchová, Poludňový Grůň a Chleb, Váh, prostě do všech směrů. Domlouváme se na zastávce na chatě Pod Chlebom, kde plánujeme doplnit zásoby pití. Vracíme se stejnou cestou z Kriváně do Snílovkého sedla, kde téměř po vrstevnici odcházíme k chatě. Když už jsme tady, tak zkoušíme zdejší gulášovou polévku s chlebem. V půl třetí už zase vyrážíme směr Sedlo za Hromovým. Zjišťuji, že s plným břichem se velice špatně stoupá. I tak jsme určitě za necelou hodinku na hlavním hřebeni. Překvapuje mě, jak je hřeben úzký (místy 1m) a jak rovnoměrně z něj klesají svahy na obě strany. Cesta po hřebeni je pohodová s nádhernými rozhledy. Počasí nám přeje, dopřáváme si pauzu na svačinku. Po asi hodině a půl přicházíme ve čtvrt na pět na Poľudňový Grůň. Scházíme po prudké sjezdovce dolů k chatě Na Grůni. Cesta je náročná na svaly, dolů jdeme s přestávkou asi 50 minut. Dole zjišťujeme, že se pořádá za týden soutěž v běhu od chaty na Poľudňový Grůň, nejlepší časy bývají pod 15 minut. Dáváme si něco k pití. Od chaty se vracíme asi kilometr dlouhou trasou klidně k chatě Vrátná. Odtud jedeme autem do pensionu.

Rozpis trasy:
Autem k chatě Vrátná - po zelené pod lanovkou na Snílovské sedlo - po červené Velký Kriváň - zpět na Snílovské sedlo - po zelené k Chatě pod Chlebom - po žluté Sedlo za Hromovým - po červené Poludňový grůň - po žluté Chata na Grúni - chata Vrátná.

Den 5. - úterý 15.6.

Ráno po snídani balíme věci, chystáme se opustit pension. Ještě využijeme čas který nám zbývá, než vyrazíme domů k alespoň krátké tůře. Věci necháváme zabalené v pensionu, autem jedeme k hotelu Diery (10:20). Procházíme, tentokrát za pěkného počasí Dolné Diery. Po asi 45 minutách chůze přicházíme k rozcestníku, který nás posílá po žluté do soutěsky Nové Diery. Začínáme mírným sestupem lesním chodníkem, který končí prudším klesáním přímo v soutěsce. Jdeme tentokrát po proudu potoka. Nové Diery se zdají být více členité, než Dolné. Poslední výlet se opět vydařil a v 12:45 už odjíždíme z parkoviště. Ještě se cestou stavujeme v Zazrive, kde odbočujeme do stráně k výrobci ovčího sýra, kde si máme vyzvednout připravený sýr. Vracíme se zpět do pensionu, nakládáme si věci do aut a vyrážíme na cestu domů. Do Olomouce přijíždíme chvíli po páté.

Rozpis trasy:
Autem Biely Potok hotel Diery - po modré Dolné Diery - po žluté Nové Diery - hotel Diery.
Odjezd domů.

Opět vydařený výlet. Počasí hned 1. den trochu pozlobilo, ale jinak vše dopadlo dobře. Soutěsky Diery jsou v ledasčem podobné soutěskám ve Slovenském ráji, ale jejich rozsah je menší. Zato hřebenovek a výhledů jsme tu našli nepočítaně. Taky jsem byl překvapen strmostí svahů směrem k hlavnímu hřebeni. Určitě by se tu dobře lyžovalo. Někdy po návratu jsem se začal pídit, kde se natáčel film Želary a zjistil jsem, že v nedaleké obci Zazrivá, kterou jsme několikrát navštívili.

Několik fotek z Malé Fatry(Nikon Coolpix 4300 - 190 fotek v rozlišení 4 MPix)

den1.jpg ( 800x600, 134,2 kB )  dolne_diery1.jpg ( 600x800, 200,6 kB )  dolne_diery2.jpg ( 600x800, 231,7 kB )
Pohled od nerezové sochy Jánošíka v Těrchové
směrem do Vrátné doliny.
Spodní část soutěsky Dolné Diery. Pokračujeme soutěskou Dolné Diery.
 dolne_diery3.jpg ( 600x800, 149,1 kB )  dolne_diery4.jpg ( 600x800, 122,1 kB )  dolne_diery5.jpg ( 800x600, 100,6 kB )
Vyšli jsme z Dolných dier. Pavel s Luckou.
Pokračujeme k Horným dierám.
Pohled na Velký Rozsutec.
 dolne_diery6.jpg ( 800x600, 144,7 kB )  horne_diery1.jpg ( 600x800, 199,4 kB )  horne_diery2.jpg ( 600x800, 225,9 kB )
Mlok skvrnitý. Horné Diery. Stoupáme Hornými dierami na Medzirozsutce.
 rozsutec1.jpg ( 800x600, 55,6 kB )  rozsutec2.jpg ( 600x800, 215,2 kB )  sutov1.jpg ( 600x800, 162,0 kB )
Pohled na Terchovou z Malého Rozsutce. Sestup z Malého Rozsutce. Šůtovský vodopád.
 sutov2.jpg ( 800x600, 136,4 kB )  vratna1.jpg ( 600x800, 148,6 kB )  vratna2.jpg ( 800x600, 140,3 kB )
Já s Janou u Šůtovského vodopádu. Náš cíl - hřeben na obzoru. Přicházíme na Snílovské sedlo.
 panorama1.jpg ( 3430x600, 270,8 kB )
Panorama kousek od Snílovského sedla. Vpravo nahoře horní stanice lanovky od chaty Vrátná.
 panorama2.jpg ( 1876x600, 115,4 kB )
Panorama z Velkého Kriváně. Od Rozsutců vlevo, až po Chleb a Chatu pod Chlebom.
 vratna3.jpg ( 800x600, 88,8 kB )  nove_diery1.jpg ( 600x800, 171,8 kB )  nove_diery2.jpg ( 600x800, 145,4 kB )
Poľudňový Grúň.
Pohled na chatu Na Grúni a do Vrátné doliny.
Nové Diery. Opravdu těsná soutěska Nové Diery.