Pavel Němec
Aktualizováno: 10.07. 2017
Čechy - Krkonoše 2005

Účastníci: Já, David, Peťa.

Po povedených loňských dovolených na Malé Fatře a na Lipně jsme plánovali další společnou akci. Protože však Honzík ještě neměl ani půl roku a Jana s ním chtěla jet na podzim do Švýcarska, dohoda byla taková, že já pojedu s Neumannovými sám a Jana si to vynahradí právě u kamarádky ve Švýcarsku. Naším cílem byly tentokrát opět Slovenské hory - Nízké Tatry. Souhrou okolností, kdy Petě a Davidovi propadly pasy a po svatbě měli neplatné občanky, museli jsme zvolit dovolenou v tuzemsku. Týden před termínem jsme zvolili Krkonoše, protože tyto naše hory vůbec neznáme, což je vlastně chyba. Peťa na doporučení získala kontakt na pension Kraus v Benecku, kde jsme si objednali ubytování. Naším cílem byly víceméně celodenní tůry do významných lokalit v Krkonoších . Díky Davidově nové hračce, GPS Garmin, můžu podat o našich trasách i několik dalších, jinak obtížně získatelných, informací. Objektivní informace o trasách zpracovala Peťa, dojmy jsou moje.

Den 1. - sobota 24.9.

Přijel jsem autem do Olomouce a pak jsme vyrazili společně do Benecka. Příjezd těsně po poledni. Jakmile jsme se seznámili s ubytováním a vybalili věci, rozhodli jsme se pro kratší odpolední výlet přímo z Benecka.

Rozpis trasy:
Benecko (Hotel Kubát) - MODRÁ - Zlatá Vyhlídka - ČERVENÁ - Přední Žalý (Rozhledna) - Po sjezdovce do Herlíkovic - Herlíkovice (U Filipů) - ŽLUTÁ - Horský domov - MODRÁ - Přední Labská - ŽLUTÁ- Rovinka - ZELENÁ - Benecko - po silnici zpět do penzionu.

Čas chůze: 3 hod 14 min
Vzdálenost: cca 15 km
Min. výška: 615 m. n. m.
Max. výška: 1021 m. n. m.

Celkem pohodová trasa, až na nápad sejít černou, dost dlouhou, sjezdovku do Herlíkovic. Protože nedokážeme jít pomalu, sjezdovku jsme vlastně seběhli, co nám naše svaly připomínaly ještě několik dní.

Den 2.

Na druhý den jsme naplánovali trasu k prameni naší největší řeky Labe. Za výchozí bod jsme zvolili Špindlerův mlýn. Auto jsme nechali na placeném parkovišti Medvědín, naproti aquaparku. Po modré jsme vyrazili směrem k Labské boudě (asi 7-8 km). Asi polovina trasy jde po cyklostezce, která končí u soutoku Labe s Pudlavou. Odtud pokračuje dál značka mírným stoupáním Labským dolem. Po levé straně je důl ohraničen strmými skalami. Blíže k Labské boudě padá z Pančavské louky 148 m vysoký Pančavský vodopád a dopadá do Pančavské jámy. Je to nejvyšší vodopád v ČR. Poslední 2km dlouhý úsek Labskou roklí je už mnohem náročnější a dovede nás kolem Labského vodopádu až k Labské boudě. Tady jsme se rozhodovali, jestli zvolit trasu přímo k prameni Labe nebo si zajít ještě ke hranicím s Polskem na Sněžné kotle. Vyhrály kotle, kde jsme se nasvačili. Z kotlů jsme se po Tabulové pláni vrátili k cíli naší trasy - k prameni Labe. Odtud přes Labskou boudu směrem k Ambrožově vyhlídce, která je nad okrajem srázu, ze kterého padá Pančavský vodopád. Cestou dál jsme scházeli pomalu dolů, až se cesta dostala do lesního porostu, a přes Horní Mísečky jsme se vrátili zpět do Špindlerova mlýna.

Rozpis trasy:
Špindlerův mlýn (Parkoviště Medvědín) - MODRÁ - Labská bouda - ŽLUTÁ - Sněžné kotle (CZ/PL hranice) - ČERVENÁ - Tabulová pláň - ŽLUTÁ - Pramen Labe - ČERVENÁ - Zlaté návrší - ČERVENÁ - Dvoračky - ZELENÁ - Horní Mísečky - ČERVENÁ - Špindlerův mlýn.

Čas chůze: 5 hod 54 min
Vzdálenost: cca 28 km
Min. výška: 742 m. n. m.
Max. výška: 1489 m. n. m.

Den 3.

Tento den jsme vybrali oddychovou trasu. Výchozím bodem byl Harachov, kam jsme se dopravili autem.
Velká většina trasy jde po cyklostezce, takže po asfaltové cestě. Nepamatuji si však, že by jsme nějakého cyklistu potkali. Právě ten asfalt byl zrádný svou pevností a po návratu už mě celkem bolela chodidla.

Rozpis trasy:
Harrachov (centrální parkoviště) - MODRÁ - Krakonošova snídaně (okolo Mumlavy, Mumlavské vodopády) - ŽLUTÁ - Na pastvině - ZELENÁ - Janouškova cesta - MODRÁ - Harrachov

Čas chůze: 4 hod 14 min
Vzdálenost: cca 19,3 km
Min. výška: 694 m. n. m.
Max. výška: 1139 m. n. m.

Jako další bod, který měl zpestřit naše zážitky, byl naplánován výlet do aquaparku Babylon v Liberci. Vzali jsme to obklikou přes Benecko, kde jsme se dovybavili a najedli. Před 8. večer jsme už čekali u vstupu do aquaparku. Zůstali jsme tu téměř celé 2 hodiny, domů jsme odcházeli s červenými zády od tobogánů. Netušil jsem, jak pobyt ve vodě pomůže od svalové únavy. Takže paráda. Bohužel se zkazilo počasí a začalo pršet.

Den 4.

Jednou z met, kterou jsme měli plánovanou zdolat, byl nejvyšší vrcholek Krkonoš a ČR - Sněžka. Úterý bylo jediným volným celým dnem, kdy jsme tuto tůru mohli zvládnout. Ráno jsme se ještě dohadovali, jestli kvůli špatnému počasí vůbec vyrazit, já jsem byl spíše pesimista a očekával zhoršování počasí, Peťa chtěla zase jít. Takže jsme nakonec vyrazili z Benecka autem do Pece pod Sněžkou. Bylo zataženo, ale nepršelo. Vyrazili jsme strmým stoupáním lesem, které začalo kousek od auta, na Růžohorky. Tady většina turistů mířících na Sněžku nasedala na lanovku. My, jako jedni z mála, jsme šlapali pěšky pod lanovkou po kamenitém chodníku a schodech. Tuto část jsme šli víceméně v mlze, občas i mrholilo. Deprimující bylo, že náš cíl nebylo možné vidět a GPS ukazovala ještě velké převýšení, které bylo třeba zdolat. Nakonec jsme dorazili na vrcholek, kde jsme vyfotili ceduli, jako důkaz našeho vítězství. Krajina byla v mlze. Ve vestibulu polské restaurace jsme se nasvačili a vydali dál k Obří boudě a Obřím dolem zpátky do Pece. Trasa, hlavně díky nepolevujícímu stoupání na Sněžku je více náročná.

Rozpis trasy:
Pec p. Sněžkou - ZELENÁ - Růžohorky - ŽLUTÁ - Sněžka - ČERVENÁ - Obří bouda - MODRÁ - přes Kovárnu - Obří důl - ŽLUTÁ - Modrý důl - ČERVENÁ - Pec p. Sněžkou

Čas chůze: 4 hod 04 min
Vzdálenost: cca 15,5 km
Prům. rychlost: 3,8 km/h
Min. výška: 722 m. n. m.
Max. výška: 1602,5 m. n. m.

Den 5. - středa 28.9.

Poslední den dovolené. Jakmile jsme se sbalili, předali pokoj a rozloučili s Krausovými, zajeli jsme znovu na parkoviště Medvědín ve Špindlerově mlýnu. Cesta začala pozvolna kolem Bílého Labe. Z asfaltové cesty jsme přešli u boudy Bílé Labe na turistický chodník, který nás stoupáním dovedl až pod hřeben kousek od Luční boudy. Tady jsme odbočili a vydali se na cestu zpět. Na parkovišti jsme se převlékli a vyrazili na cestu domů.

Rozpis trasy:
Špindlerův mlýn (Parkoviště Medvědín) - MODRÁ - Důl Bílého Labe - Luční Bouda - ČERVENÁ - Stará Bucharova Cesta - Sv. Petr - Špindlerův mlýn

Čas chůze: 3 hod 23 min
Vzdálenost: cca 17,4 km
Prům. rychlost: 5,1 km/h
Min. výška: 742 m. n. m.
Max. výška: 1458 m. n. m.

I když jsme termín dovolené umístili až na konec září tak, abychom využili jednoho dne volna ve středu 28., počasí nám až na krátké vyjímky přálo. Viditelnost na horách nebyla ideální, pohledy do dálek rušil opar a na Sněžce i mlha. Většinu času však bylo slunečno a velkou část cest jsme odešli jen v kraťasech a triku. Protože jsem boty doma důkladně impregnoval a pořídil si nové návleky proti rose, bylo sucho a tyto se staly pouze mrtvou zátěží v batohu. Boty se taky skoro nenamočily. Zase se potvrdilo zvláštní pravidlo - čím menší plánování, tím vydařenější dovolená.

Několik fotek z Krkonoš( Moje, a se svolením, i Davidovi fotky )

krkonose1.jpg ( 600x800, 94,3 kB )  krkonose2.jpg ( 800x600, 91,9 kB )  krkonose3.jpg ( 800x600, 112,2 kB )
Rozhledna na vrchu Přední Žalý Sjezdovka, po které scházíme dolů Pohled do údolí pár km za Herlíkovicemi.
 krkonose4.jpg ( 800x600, 142,2 kB )  krkonose5.jpg ( 800x600, 145,7 kB )  krkonose6.jpg ( 800x600, 112,9 kB )
Vzadu vpravo na hřebeni je Labská bouda.
Odtud není vidět.
Vodopád na Labi. 148 m vysoký Pančavský vodopád.
 krkonose7.jpg ( 800x600, 133,5 kB )  krkonose8.jpg ( 800x600, 161,2 kB )  krkonose9.jpg ( 800x600, 158,9 kB )
Sněžné kotle Z té zkruže vytéká Labe. Pančavský vodopád když začíná padat do údolí.
 krkonose10.jpg ( 600x800, 151,3 kB )  krkonose12.jpg ( 800x600, 154,5 kB )  krkonose11.jpg ( 600x800, 151,2 kB )
Mumlavský vodopád. Další vodopád na Mumlavě.
 krkonose13.jpg ( 800x600, 152,1 kB )  krkonose14.jpg ( 480x640, 53,9 kB )  krkonose15.jpg ( 800x600, 91,1 kB )
Ve vyšších výškách se únava vlivem nedostatku
kyslíku dostavuje mnohem dříve. Davide vydrž.
Na vrcholek Sněžky vylezli jsme pěšky. Pohled do obřího kotle nám
kazily mraky a opar
 krkonose16.jpg ( 800x600, 139,8 kB )  krkonose17.jpg ( 800x600, 106,0 kB )  krkonose18.jpg ( 800x600, 91,4 kB )
I na Bílém Labi je několik vodopádů. Někde vpravo za obzorem se schovává Luční bouda. Kdysi přístupné Kozí hřbety