Pavel Němec
Aktualizováno: 10.07. 2017
Čechy - Na kole kolem Lipna 2004

Účastníci: Já, Jana, David, Peťa, Pavel, Lucka.

Odkazy: www.jihoceske-cyklostezky.cz, web.budweb.cz/stezkyIIa, www.lipno.info

Nápad na společný výlet na kolech se zrodil v Olomouci. Mám dojem, že Pavel s Luckou už nějakou dobu přemýšleli projet cyklostezky kolem Lipna. Domlouvat jsme se začali už během dovolené na Malé Fatře. Termín byl zvolen hlavně s ohledem na Pavla s Luckou, protože, jako lékaři, jsou nuceni nahlašovat termíny dovolených dlouho dopředu. David s Pavlem vybrali i pension, ve kterém jsme se ubytovali. Konec srpna nám měl zaručit dobré počasí, nakonec počasí bylo spíše podzimní než letní. Koupat se nedalo, zato na kole nebylo takové vedro.

Den 1. - neděle 22.8. Vyrážíme z domu, plánovaný sraz s ostatními je v Rosicích. Na první komplikace narážíme hned na dálnici, kde 20 minut popojíždíme ve frontě, než se nám daří odbočit na Rosice. Důvodem je probíhající Velká cena. Scházíme se na benzince, jak bylo dohodnuto a pokračujeme do Telče, kde si dáváme oběd. Trochu vyšší cena by nevadila, kdyby jí odpovídala kvalita jídla. Smažák s 1cm!! silnou vrstvou strouhanky je trochu moc. Bohužel si už nepamatuji, kde nám tak skvěle navařili. Odjíždíme dál přes Jindřichův Hradec a v půl páté se už ubytováváme v pensionu AUGSTEN v Černé v Pošumaví
Den 2.

Kolem půl deváté vyrážíme z Černé v Pošumaví po cyklostezce 33 směrem do Horní Plané. Cesta do Plané je nenáročná, až na pár kopečků vede téměř po vrstevnici. Do Horní plané přijíždíme něco před desátou, tedy asi po půl hodině. Dáváme si přestávku na pití a pokračujeme po cyklostezce do Bělé a po mostě (10:35) přes Lipno do Nové Pece. Odtud jedeme po žluté značce po silnici směrem do Jelenského údolí a osady Jelení. Cesta vede kolem Jezerního potoka po vrstevnici, míjíme hájenku Mazník, před kterou se z naší cesty odpojila žlutá značka, a po chvíli začínáme stoupat do kopce. Kopec nevypadá prudce, ale je táhlý, takže díky špatně rozvrženým silám nám dává zabrat. Vyjíždíme nahoru a ještě kousek teď už mírněji stoupáme až do osady Jelení (11:30), kde začíná Schwarzenberský kanál. U jedné chalupy svačíme, fotíme se a u pantáty doplňujeme vodu. Dostáváme také výklad o historii kanálu. Nasedáme na kola a jedeme po modré značce podél Schwarzenberského kanálu mírným klesáním na rozcestí Rossbach (12:00), kde je na kanále křižovatka. Pokračujeme ve sjezdu na Huťský Dvůr, Josefův Dvůr, až do Zadní Zvonkové. Tady na rozcestí odbočujeme na červenou značku a prudším sjezdem směřujeme k Lipnu. Po rovince přijíždíme do Přední Zvonkové a odtud po silnici přes Na Hamru až do Bližší Lhoty, kde čekáme na přívoz. V půl druhé se naloďujeme a míříme přívozem do Horní Plané. Hned u vody odbočujeme k restauraci, kde si dáváme něco na pití a na chuť. Odjíždíme a připojujeme se na cyklostezku 33 do Černé v Pošumaví. Trasa je dlouhá asi 62km.

Protože jsme se vrátili celkem brzy, rozhodli jsme se po jídle v pensionu zajet auty do Českého Krumlova. Tady jsme si prošli historické centrum, volně přístupné prostory zámku a zámeckou zahradu. Před osmou jsme už nazpět v pensionu.

Den 3.

Ráno před půl desátou vyjíždíme z Černé v Pošumaví po Šumavské magistrále směrem na osadu Muckov. Stoupáme v podstatě neustále hned od pensionu. K Muckovu dorážíme asi po 20 minutách a s krátkou zastávkou jedeme dál do obce Milná. Za Muckovem si vychutnáváme prudší sjezd, za což platíme opětovným stoupáním. V Milné (asi 10 hodin) nepokračujeme po hlavním tahu do Frymburku, ale jedeme na Kovářov, Hrdoňov a Posudov, za kterým se připojujeme na hlavní tah a sjíždíme z kopce kolem půl jedenácté do Frymburku. Po pauze u samoobsluhy pokračujeme dál směrem na Náhlov a Malšín. Hned z Frymburka stoupáme do kopce, jedeme přes Náhlov, až se dostáváme na úroveň 900 m.n.m. vysokého Hodlavského vrchu nad Malšínem. Máme za sebou nějakých 5-6km stoupání, takže odpočíváme a konečně z kopce a po rovince přijíždíme do Malšína (11:45). Za Malšínem nás čeká prudší sjezd do obce Větrná a dále cesta mírným terénem až nad Rožmberk nad Vltavou. Před Rožmberkem nás vítá parádní prudký sjezd dolů do města na úroveň Vltavy. V Rožmberku na náměstí doplňujeme ve 12:20 zásoby a na břehu Vltavy svačíme, odpočíváme a pozorujeme vodáky, kterých je na vodě nepočítaně. Po asi hodině nasedáme znovu na kola a vyrážíme s malým zpožděním zaviněným navigační chybou po hlavní silnici č. 160 směrem na Zátoň. Jedeme po frekventované silnici a musíme dávat pozor. Cesta vede podél Vltavy, takže po proudu z mírného kopce. V Zátoni po malé poradě měníme z technických důvodů původní trasu a uhýbáme doleva na Suš, Štokov a Světlík. Část cesty do Suše je pohodová, vede po nefrekventované silnici kolem potoka. Před Suší začínáme stoupat a stoupáme až do Štokova. Ze Štokova jedeme už jen mírně do kopce až do obce Světlík (15:20), kde doplňujeme zásoby v obchodě. Posilněni pokračujeme po modré značce do Muckova, ketrým jsme ráno projíždeli. Odtud nás čeká už jen příjemný sjezd až k pensionu v Černé v Pošumaví. Trasa byla dlouhá asi 70km.

Den 4.

Po 2 dnech strávených na kolech je dnešek dnem odpočinkovým. Ráno jedeme auty do Českých Budějovic a dál do Hluboké nad Vltavou. Po 10. parkujeme na placeném parkovišti a míříme na zámek Hluboká. Kupujeme si lístky a asi půl hodiny čekáme na prohlídku. Absolvujeme prohlídku, procházíme si zámeckou zahradu a okolí zámku. Kolem poledne usedáme ke stolu v jedné restauraci pod zámkem. Po vydatném obědě odjíždíme do Českých Budějovic. Necháváme auta nedaleko centra, pěšky jdeme na prohlídku Černé věže. Fotíme si zvony i široké okolí, do kterého je z věže skvělý výhled. Vracíme se k autům a jedeme do Českého Krumlova. V 15:30 už v montérkách sedíme v důlním vláčku, který nás veze do nitra Grafitového dolu. Po trochu víc jak hodině pobytu pod zemí opět vycházíme na povrch a auty se vracíme do pensionu.

Den 5.

Počasí není na kolo příliš ideální proto se hned ráno rozdělujeme na 2 skupiny. Jana, Pavel a Lucka jedou do Rakouska, navštívit lázně, které leží kousek za hranicemi. Já, David a Peťa odjíždíme autem do Nové Peci - Láz, kde necháváme na placeném parkovišti auto a zahajujeme pěší tůru na Trojmezí.

Kolem desáté jdeme z parkoviště po zelené, na rozcestí Raškov se připojujeme na modrou, jdeme kolem Schwarzenberského kanálu. Pod Rossbachem se odpojuje zelená od modré, my jdeme dál po zelené až na Šesták, kde začíná Rakouská cesta. Zde odbočujeme doprava dál po zelené okolo Koňského potoka až přicházíme k rozcestí "Schwarzenberský kanál a Koňský potok - Rossbach". Pokračujeme stále po zelené - Jezerní stezka okolo Kamenného moře (11:55) až k Plešnému jezeru (12:05) . Od jezera po žluté strmě stoupáme k Stifterově památníku (12:35), kde se asi 10 minut zdržujeme. Odcházíme dál a už jen mírně stoupáme na Plechý (1378m.n.m., 12:50). Odbočujeme po červené doprava a po hranici jdeme na Trojmezí, kam přicházíme asi po půl hodině. Je zde několik turistů, my si dáváme krátkou přestávku na svačinu a focení, pak odcházíme zpět po červené na Plechý (13:50). Pokračujeme dál po červené po Rakousko-České hranici, sestup je místy náročnější, protože chodník vede mezi velkými balvany (14:15). Přicházíme na hraniční přechod na Rakouské cestě (14:40). Odbočujeme z červené značky na modrou a vracíme se po cyklostezce Rakouská cesta kolem Říjiště (15:00) zpět na Šesták. Odtud stejnou cestou jako ráno se vracíme na parkovište k autu. Ve čtvrt na pět jsme už v pensionu.

Den 6. Vstáváme brzy a auty jedeme do Frymburku, parkujeme a doplňujeme zásoby v samoobsluze.
V 9:10 nasedáme na kola a sjíždíme městem k přívozu do Frýdavy. Přívoz jede za chvíli, 9:20 už plujeme. Na druhém břehu nasedáme a po žluté jedeme okolo vrchů Malý Plešný a Velký Plešný, pak chvíli po žluté, ale už po asfaltce až na Rozcestí C. a Z.. Pokračujeme po červené a žluté až na Svatého Tomáše, kde si zajíždíme ke zřícenině Vítkův Kámen (10:25, bohužel zavřeno). Svačíme. Vracíme se do Sv. Tomáše a odjíždíme po žluté cyklotrase (užší ale asfaltová cesta s ostrým sjezdem), pak se napojujeme na silnici, která nás vede až do obce Pasečná, jedeme dál po hlavní silnici na křižovatku za obcí a tam se dáváme po hlavní silnici doleva a jedeme kolem Multerberského rašeliniště (10:55) až k obci Spáleniště, odbočujeme doprava na hlavní silnici a po chvíli přijíždíme k modré značce. Je těsně před polednem, takže si dáváme pauzu na louce u cesty (prudší stoupání) a jedeme po modré až po Kapličky, kde odbočujeme na červenou. Jedeme nejdříve po silnici, sjíždíme ze silnice a jedeme přes Krásné pole, Lískovec, Uhlířský Vrch (925m.n.m.), okolo Brodu (893m.n.m) a přes rozcestí Vyklestilka, tam se dáváme po žluté doprava a sjíždíme na rozcestí Pod Martínkovským vrchem, stále po žluté až do Vyššího Brodu (13:15), kde dáváme přestávku. Před druhou opět vyrážíme a přejíždíme přes most (Vltavu), kde se napojujeme na cyklostezku Šumavská magistrála. Po magistrále jedeme kolem Lipna II a řeky k železniční stanici Čertova stěna a po zelené až se dostaneme k ohradě (14:25), kde musíme nechat kola, dělíme se na skupiny. Jedni hlídají, druzí se jdou podívat na Čertovu stěnu. Pak pokračujeme dál po magistrále až do Loučovic a pořád dál až k vodní elektrárně Lipno, kde se chvilku zastavujeme (15:30). Nasedáme a jedeme po Magistrále okolo Lipna, odpojujeme se od zelené a jedeme přes Pláž a do obce Slupečná, kde se napojujeme zpět na zelenou. Odtud míříme na Plískov a přes Rybářskou baštu na okraji Frymburku přijíždíme před půl pátou k autům. Po návratu a pauze jdeme ještě na tenis.
Den 7. - sobota 28.8. Balíme, loučíme se s domácím a vyrážíme. David s Peťou se odpojují a podnikají poslední cyklotůru. Pavel s Luckou ještě plánují zastávku v asi Jindřichově Hradci. Já s Janou jedem rovnou domů.

Z Lipna jsem byl příjemně překvapen. Čekal jsem plné cyklostezky cyklistů, díky zajímavé lokalitě na hranicích s Rakouskem. Nakonec jsme snad kromě Schwarzenberského kanálu téměř nikoho nepotkali. Některé trasy byly náročnější častým stoupáním (hlavně 3. den), ale dají se najít i trasy vyloženě odpočinkové. Peťa mi tvrdí, že se mnohem víc nadřela na výletech po Ždánickém lese kolem Rašovic, kde jsem jí a Davidovi dělal průvodce. Trochu mě zklamalo počasí, přesněji teplota vody v Lipně. V Černé si už nebylo ani možné půjčit loďky nebo šlapadla.

Několik fotek z Lipna (Nikon Coolpix 4300 - 240 fotek v rozlišení 4 MPix)

pension.jpg ( 800x600, 131,1 kB )  lednicka.jpg ( 600x800, 106,8 kB )  v_kuchyni.jpg ( 600x800, 79,8 kB )
Penzion Augsten Hlady neumřeme David s Pavlem mají službu v kuchyni.
 sw_kanal1.jpg ( 800x600, 159,1 kB )  sw_kanal2.jpg ( 600x800, 138,2 kB )  sw_kanal3.jpg ( 800x600, 151,8 kB )
Cestou z Černé v Pošumaví do Horní Plané. Vodní křižovatka na Schwarzenberském kanále Cesta kolem Schwarzenberského kanálu
 krumlov1.jpg ( 600x800, 126,8 kB )  krumlov2.jpg ( 800x600, 135,8 kB )  pavel_balik.jpg ( 800x600, 105,0 kB )
Společná fotka z Českého Krumlova Český Krumlov ze zámku Zatím máme dostatek sil.
 rozmberk.jpg ( 800x600, 151,9 kB )  hluboka.jpg ( 600x800, 92,6 kB )  grafit_dul1.jpg ( 600x800, 122,8 kB )
Rožmberk. Zámek Hluboká Grafitový důl v Č. Krumlově.
 grafit_dul2.jpg ( 800x600, 151,0 kB )  trojmezi1.jpg ( 800x600, 122,2 kB )  trojmezi2.jpg ( 870x600, 180,0 kB )
6 horníků z Moravy. Plešné jezero od Stifterova památníku Hraniční kámen na Trojmezí.
Složeno z fotek ze 3 stran.
 trojmezi3.jpg ( 800x600, 202,8 kB )  frymburk1.jpg ( 800x600, 219,3 kB )  frymburk2.jpg ( 600x800, 180,7 kB )
Sestup z Plechého - červená značka. Odpočinek na louce.Budeme strmě stoupat kolem louky.
Kousek cesty je vidět vpravo nahoře.
Na fotce to vypadá na rovinku.