Pavel Němec
Aktualizováno: 10.07. 2017
Slovenský ráj II - 2003

Účastníci: Já, Jana.

Po úspěchu z loňska jsme se rozhodli pro zopakování dovolené ve Slovenském Ráji. Termín jsme volili na konec května, kdy je v této oblasti dostatek vody a už není zima. Vyrážíme tedy dopoledne 21.5.. Ubytování volíme stejně jako loni v Dedinkách u paní Tökelyové. S ubytováním není žádný problém, ještě nezačala sezóna. Cestou přes Slovensko prší.

Den 1. - středa 21.5.

Do Dedinek přijíždíme až později odpoledne, ubytováváme se, relaxujeme. Venku prší, počasí se má zlepšit.

Den 2.

Aragonitová jeskyně.
Pila - Piecky - Suchá Belá vrchol - Glac Malá Poľana - Malá Poľana -pod Ogurčiak - Pila

Ráno pořád ještě prší. Není to žádný vydatný déšť, ale o to vytrvalejší. Už včera jsme nachystali náhradní program. Vyrážíme na jih - směr Rožňava do Ochtinské aragonitové jeskyně. (Včetně dalších jeskyní lze veškeré informace získat na stránkách Správy jaskýň). Prohlídku končíme kolem poledne. Hodnotíme výlet kladně, ale s konstatováním, že do krásy jeskyň v Moravském krasu to má daleko. Aragonitové útvary jsou sice velice vzácné, ale nevytvářejí až takovou scenérii jako krápníky. Odjíždíme zpátky směrem na Dedinky a dál pře Stratenou po cestě do Hrabušic. Necháváme auto kus před Hrabušicemi. Je tu pár stavení, na mapě je místo nazváno Pila. Začíná tu žlutá značka vedoucí do Piecek. Vcházíme do soutěsky. Občas ještě mrholí, ale nikterak podstatně. Potok i vodopády jsou plné vody, takže super podívaná, bohužel podmínky nepřejí focení - hlavně s automatem. Procházíme celou soutěsku, která ústí na rozcestí Vrchol Suché Belé a po Glacké cestě jdeme směrem na Malou Poľanu. Je to pohodová cesta po vrstevnici. U Malé Poľany odbočujeme doprava na červenou směrem na Ogurčiak. Tuto trasu už známe, loni jsme tu zmokli. Trasa vede lesnatou krajinou nad soutěskou Velký Sokol. Z cesty je třeba odbočit na žlutou značku, která nás dovede až k Pile. Kolem páté nasedáme do auta a vyrážíme domů.

Den 3.

Podlesok - Suchá Belá - Suchá Belá vrchol - Malý Kyseľ - Velký Kyseľ - Byskupské chýžky - Glac Malá Poľana - Suchá Belá vrchol - Pod Vtáčim vrchom - Podlesok

Vstáváme později. Autem po známé cestě přijíždíme před 10. do Podlesoku na parkoviště. Platíme parkovné a vstupné, odcházíme směr soutěska Suchá Belá. Turistů je tu v květnu málo. Cesta soutěskou je mnohem zajímavější i dramatičtější než loni. Impregnovaná kůže a goretex jsou nepromokavé, zato vrchem by do bot nateklo celkem bez problémů. Narážíme na nějaký školní výlet. Děcka jdou v teniskách, na kraji soutěsky ještě skáčí po kamenech, nakonec ale rezignují a jdou přímo po cestě, která je místy celá pod vodou. My jdeme v suchu. 10cm vody nic neznamená, pokud si dáváme pozor. Vodopády jsou super, na žebříky z nich prší voda. Překonali jsme členitou část a vcházíme do druhé třetiny, která už vede lesem kolem mělkého koryta klidného potoka. Přicházíme na Vrchol Suché Belé a svačíme na lavičkách. Je asi 1 hodina. Scházíme Malý Kyseľ, kde nepotkáváme snad ani jednoho turistu, obdivujeme vodopády plné vod. O půl třetí jsme už na začátku Velkého Kyseľa. Po dřevěných chodnících procházíme soutěsku, opět kolem několika vodopádů. Procházíme celou soutěsku až na Biskupské chýžky, kde odbočujeme na Glac Malou Poľanu. Známou cestou se vracíme na parkoviště v Podlesoku. Po páté odjíždíme domů.

Den 4.

Velký Sokol - Pod Bykárkou - Klauzy - Sokolia dolina - Byskupské chýžky - Malá Poľana - Začátek Velkého Sokola.

Po loňských komplikacích s průchodem Velkým Sokolem, jsme se rozhodli zdolat tuto soutěsku ještě jednou.
Tentokrát přijíždíme autem až ke žluté značce po silnici do Hrabušic. Auto necháváme u cesty, kde běžně stává několik vozů. V10 hodin vcházíme na žlutou značku a míříme do soutěsky. Po pravé straně míjíme, kdysi značenou trasu, do Malého Sokola. Není tu nikde omezení, cesta do soutěsky je používaná. Pokračujeme dál, terén je zatím rovný, údolí široké, postupně se zužuje a cesta vede přímo kolem potoka, někdy kvůli nedávným dešťům přímo ním. Přicházíme do střední části, nazývané Kamenné vrata. Cesta je místy obtížná, tedy pokud nechceme jít přímo vodou a nechat si natéct do bot. Dřevěné chodníky, padající voda, na cestě po zimě poházené větve a splavené dřevo. Skvělé, mnohem lepší než loni. Nakonec vycházíme na louku plnou blatouchů. Cesta od auta sem nám trvala něco přes 2 a půl hodiny. Potkali jsme 2 turisty v teniskách, někde před koncem Kamenných vrat to otočili nazpět. Z louky je to už kousek na známou Glackou cestu, která se táhne od planiny Geravy na jihovýchodě oblasti, až po červenou značku směřující z Podlesoku na Kláštorisku - tedy na severozápad. Po této cestě se vydáváme k bývalé horárni Glac a odtud po zelené na rozcestník Pod Bykárkou. Cesta ubíhá rychle a bez námahy. Pod Bakýrkou přecházíme na žlutou značku směrem k vodí nádrži Klauzy. Jde se prudce dolů, cesta je ale bez překážek. Přicházíme k nádrži po 2. hodině. Svačíme, zkouším si opláchnout nohy ve vodě. Je ledová, úplně stahuje. Odcházíme na sever údolím Tomášovská Belá kolem Bílého potoka. Ze strání nad cestou do potoka stéká a padá řada struh a malých vodopádů. Po půl hodině chůze od nádrže přicházíme k rozcestníku, který nás směruje do Sokolí doliny. Tady potkáváme asi 6 turistů. Přišli asi z blízkého Kláštoriska. Cesta je ještě po zimě a deštích plná naplavenin. 40 minut od rozcestí přicházíme k 80m vysokému Závojovému vodopádu. Voda vytéká nahoře ze sotva pár metrů široké soutěsky a padá dolů v několika stupních, které kopíruje i trasa s žebříky. Nejdelší žebřík má určitě přes 30 příček a hned na něho navazuje další. Je to super, naštěstí nemáme strach z výšek. Pohled dolů ze 2. mostku je taky skvělý, není ale vidět přímo dolů. Jakmile projdeme mezi úzkými kamennými stěnami, pokračujeme asi 15 minut k Vyšnému vodopádu. Další hodina a jsme vrcholu doliny na zelené značce. Jdeme po ní na Byskupské chýžky po žluté a modré na Malou Poľanu. Pak po červené dobře známou trasou pod Ogurčiak a dál k autu. Po 6. hodině vyrážíme domů.

Den 5. - neděle 25.5. Jak už to tak poslední den bývá, nabalili jsme svoje věci, rozloučili se s domácími a vyrazili domů.

Hodnocení:
Narozdíl od loňské návštěvy jsme byli na cesty lépe vybaveni, hlavně do nepříznivého počasí. Vybavení jako pořádné boty, termoprádlo a oblečení do deště považuji dnes za samozřejmé na celodenní tůry. Nohy zůstaly celou dobu v suchu, kromě mého pádu do vody v Pieckách, kdy jsem kvůli foťáku a kluzkému kmenu, po kterém jsem přecházel potok skončil asi po stehna ve vodě. Kalhoty s manžetou však většinu vody zadržely. Dostatek vody v soutěskách hodnotím velice kladně. Cesta byla sice namáhavější, ale také dobrodružnější. Vodopády vodu narozdíl od loňska chrlily. Navíc s digitálním fotoaparátem bylo možné udělat řadu fotek. Focení nebylo vždy zcela jednoduché, pokud se člověk spoléhal na automat. V soutěskách a lese je na digitál celkem temno. Chce to trochu zkušeností a pevnou ruku.
Ve Slovenském Ráji jsme i po 2 návštěvách ještě neobešli všechny soutěsky a lákadla. Určitě se sem ještě vrátíme, možná tentokrát na podzim.

Fotky ze Slovenského Ráje( Foceno Nikon Coolpix 4300 cca 140 fotek )

dedinky1.jpg ( 800x600, 124,0 kB )  dedinky2.jpg ( 640x480, 97,2 kB )  dedinky3.jpg ( 800x573, 126,4 kB )
Obec Dedinky z hráze. Paní domácí nás vítá. Pohled z okna našeho pokoje.
 dedinky_p1.jpg ( 1421x600, 51,2 kB )  dedinky_p2.jpg ( 2811x500, 127,0 kB )
Palcmanská Maša a Dedinky. (Panoráma ze 2 fotek) Palcmanská Maša ze břehu asi 50m od privátu.
(5 složených fotek)
 sucha_bela1.jpg ( 600x800, 139,2 kB )  sucha_bela3.jpg ( 600x800, 150,8 kB )  sucha_bela2.jpg ( 600x800, 135,4 kB )
Spodní část soutěsky Suchá Belá. Pokračujeme dál Suchou Belou. Vodopád v Suché Belé.
 m_kysel1.jpg ( 600x800, 142,7 kB )  m_kysel2.jpg ( 600x800, 105,8 kB )  v_kysel.jpg ( 800x600, 186,5 kB )
Malý Kyseľ. Mechový vodopád v soutěsce Malý Kyseľ.
Loni jsme tento vodopád málem nenašli,
protože bylo sucho a z vodopádu pouze kapalo.
Vodopád v soutěsce Velký Kyseľ.
 piecky1.jpg ( 600x800, 100,2 kB )  piecky2.jpg ( 600x800, 133,5 kB )  velky_sokol1.jpg ( 600x800, 83,9 kB )
Soutěska Piecky. Vodopád v Pieckách. Soutěska Velký Sokol.
 velky_sokol2.jpg ( 600x800, 130,1 kB )  sokoli_dolina1.jpg ( 600x800, 118,5 kB )  sokoli_dolina2.jpg ( 600x800, 118,7 kB )
Soutěska Velký Sokol. Sokolí dolina - Závojový vodopád.
Převýšení 80m.
Závojový vodopád - pohled ze 2. mostku.